Budujemy sieć wsparcia

Po pierwsze, trzeba chcieć. Po drugie, trzeba umieć. Po trzecie, nie trzeba się bać. Po czwarte, trzeba się porozumieć. Jacek Kuroń[1]

„ZAWÓD ARTYSTKA – ćwiczenia z pracą” to pomysł na tworzenie zawodowej sieci wsparcia dla artystek (twórczyń, kuratorek, animatorek, producentek kreatywnych i menedżerek kultury).

Jako kolektyw Future Simple podejmujemy różne działania i inicjatywy, które służą wzmacnianiu i rozwijaniu kompetencji osobistych, zawodowych i społecznych osób pracujących w sektorze kreatywnym (jeśli interesuje Cię, jak działamy, odwiedź: www.futuresimple.pl).

W wyniku wielu rozmów, pracy grupowej i indywidualnej z twórczyniami i twórcami oraz czerpiąc z własnych doświadczeń, szybko zauważyłyśmy różnicę w specyfice rozwoju ścieżek zawodowych kobiet i mężczyzn o porównywalnych zdolnościach i kwalifikacjach. W skrócie – właśnie z tej obserwacji i z chęci zmiany aktualnej sytuacji powstał pomysł na eksperyment „Zawód Artystka – ćwiczenia z pracą”.

Półroczne intensywne rozmyślanie, prototypowanie i testowanie różnych metod pracy i zagadnień, twórczy dialog z młodymi artystkami zaproszonymi do eksperymentu oraz liczne konsultacje z ekspertami i ekspertami z dziedziny innowacji społecznych pomogły nam wypracować spójny model wsparcia dla młodych artystek wchodzących na rynek pracy.

Naszą pracę podsumowałyśmy w formie podręcznika (dostępny: https://issuu.com/futuresimple/docs/podrecznik_za_a4) oraz formularza do tworzenia Indywidualnego Planu Rozwoju (dostępny tu: https://issuu.com/futuresimple/docs/zal_9_matryca_ipr).

Zapytałyśmy także, jak same artystki komentują swoją pracę (akcja #artystkiwlasnymglosem): https://www.facebook.com/pg/ZawodArtystka/photos/?tab=album&album_id=300608397130713

Przygotowując, testując i opracowując model, czerpałyśmy przede wszystkim z założeń podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach (PSR), narzędzi i metod art coachingowych, wiedzy z zakresu pedagogiki twórczości i psychologii twórczości oraz psychologii pozytywnej.

fot. Beata Małyska

Model wspierania młodych artystek wchodzących na rynek pracy przetestowałyśmy i opracowałyśmy w ramach projektu grantowego „TransferHUB generowanie, wsparcie grantowe i inkubacja innowacji społecznych. Przejście z systemu edukacji do aktywności zawodowej”, (www.transferhub.pl).

[1] O. Chrzanowski, TransferHub – od edukacji do zatrudnienia, 2017, s. 3.